Mind Your Focus

Rusta dig för resten av terminen!

Låt en del av söndagen gå till att förbereda dig för veckan som kommer. Det behöver inte ta så lång tid men jag lovar att det kommer ge dej mer energi och du kommer få en känsla av ” att ha koll”
Börja med att rensa ditt skrivbord, se till så det känns välkomnande att sätta sig där. Har du en bra belysning?

Ännu viktigare är att du gör en planering över din vecka.
Utgå från ditt skolschema. Men också från ditt provschema.
Om du vet att du har ett prov om 2 veckor och ett annat om 3 veckor så börja planera in pluggtid i ditt veckoschema redan nu. Har du någon håltimme du kan använda? Hitta ett grupprum eller gå till biblioteket?
Lägg hellre in korta 45 minuters pass ofta än att ta hela söndagen tex. Hjärnan lagrar och bearbetar kunskap bättre om den får vila lite emellan. Du kan tex läsa engelska 45 min ta en paus och sen byta till matte.

Så planera ditt veckoschema. Lägg in tid för träning ( har du inte hittat någon träning som passar dig så kommer jag tipsa dig framöver) Din hjärna behöver träningen!
Samma sak där. Korta träningspass ofta hellre än långa då och då.
Planera också in tid för vänner och familj.
Och självklart tid för bara dig själv. Tid där du får göra bara precis det du älskar att göra. Måla, läsa, lyssna på musik, bada länge, spela något instrument.

Pust, vad mycket!
Men det är viktigt att få en översikt över din vecka.
Sätt igång med schemat så laddar vi för måndag!

P.S Lyssna gärna på mindfulnessfilen jag lagt upp.
Du kan ligga i sängen och lyssna också.
Lycka till!