MINDFULNESS “medveten närvaro”

MINDFULNESS

En slags meditation
Inget flum
Inget religiöst
Ingen prestation
Bara…..
Enkelt som en barnlek

Översatt blir ordet Mindfulness “medveten närvaro”
Och faktum är att vi alla har det i oss. Som barn visste vi inget annat än att leva precis ” här och nu”
Livet var en upptäcktsfärd och tiden var oändlig.
Jag är säker på att du minns tillfällen då du gav dig hän till saker du älskade att göra och där och då fanns bara just det och inget annat.

DET är Mindfulness

Det är stunden då du är klar och fokuserad och fullt medveten.
Du har inga tankar om det som varit eller det som ska hända framåt. Du är HÄR och i NUET.

Med det ständiga kommunikationsbrus vi hela tiden omges av idag är det inte konstigt om våra tankar blir röriga. Vår hjärna går på högvarv och vårt sinne blir uttröttat.
Faktum är att det är sällan fysisk ansträngning som gör oss utmattade efter en lång dag. Det är den psykiska ansträngningen. Vår hjärna är överhettad och det i sin tur gör det svårt för oss att varva ner och leder ofta till sömnproblem.

Med Mindfulness kan du träna på att bryta det här mönstret.

Den neurovetenskapliga forskningen visar att vi genom att utöva mindfulness utvecklar våra sinnens medfödda egenskaper av närvaro i nuet. Vi blir klarare, mer fokuserade, mer kreativa och utvecklar dessutom en större medkänsla.

Och som sagt, det är inte krångligt eller svårt. Det är “lätt som en plätt”

Det finns inga regler. Det enda du behöver göra är att ge dig själv tid, och plats. 5 minuter då och då räcker. Se till att lägga bort din mobil eller sätt den på flygplansläge. Har du inte lyssnat på mindfulnessfilen “Intro” längre upp på sidan så gör det.
Jag kommer att lägga upp fler mindfulnessfiler på denna sida redan i veckan.
Vill du så kan du sitta i tystnad också.

Lycka till!

Låt oss plocka fram barnet i oss!

One Reply to “MINDFULNESS “medveten närvaro””

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *